Havacılıkta Netnografik Araştırmalar
by Sara KAYA

Etnografi Nedir?
Etnoloji, ethnos (halk) ve logia (bilim) olmak üzere iki kelimeden oluşmaktadır. İnsanı konu alan bilim dalı olarak bilinmekte ve iki kısma ayrılmaktadır: Entnografya ve Etnoloji. Etnografya ise ethnos (halk) ve graphein (yazmak, betimlemek) kavramlarından oluşmakta ve temeli yunancaya dayanmaktadır. Etnografi, yapılacak olan araştırmanın öğrenme, hatırlama ve keşif etme amacıyla soru sorması, not alması ve değerlendirme yapmasıdır. Ancak temel olarak kelime anlamı “İnsanlar hakkında yazmak” olarak ifade edilmektedir.
Bir çalışma yapılırken gözlem ve katılım yapılması etnografinin bir parçasıdır. İncelemeyi planladığımız topluluğu veya bir grup insanı incelerken gözlem yaparak veya topluluğa katılım gösterek elde ettiğimiz bilgiler konusunda farklılıklar söz konusu olmaktadır. Bunun içinde araştırma yapılması planlanan topluluğa dahil olarak öncelikle topluluğun bir üyesi gibi davranmak araştırmanın niteliği açısından önemlidir. Topluluğa dahil olmanın yanı sıra etnografik bakış açısıyla değerlendirmelerde bulunulmalıdır. Ancak o topluluğun sizi kabul edebilmesi için uyum sağlamalı ve saygı gösterip empati yapmanız gerekmektedir.
Etnografik
bir Çalışma
Marlo Morgan’ın
Aborjinler ile toplantı yapmaya gittiğini sandığı hikayesini anlattığı “Bir
Çift Yürek” kitabında da bahsettiği gibi zamandan ayrı bir şekilde yaşayan
bir topluluğa dahil olabilmek için fiziken ve gerektiğinde bakış açısı olarak
değişmesi ve gelişmesi gerekliliğini ortaya koymuştur.
Morgan yaptığı gözlemlerin yanında onlara katılmaktan çekinse bile bundan geri durmamış aynı zamanda bir topluluğu anlamak ve değerlendirmek için kitaplara veya tarihe bakmak yeterli olmamaktadır. Kültürü yerinde gözlemleyip katılım sağlamak gerekmektedir.
Netnografi
Nedir?
Netnografi, dijital
alanda etnografik bir bakış açısıyla değerlendirme yapmaktır. Netnografi, internet
ortamı ve sosyal medya içinde ortak değerler çatısı altında veya kültürlerin
bir araya getirdiği toplulukların incelenmesine denilmektedir. Bu incelemelerden
ortaya çıkan veriyi ise bilgiye dönüştürerek faydalı kullanım alanlarına
sunulabilmektedir.
Etnografik araştırmalarda
olduğu gibi netnografik araştırmalarda da katılımın sağlanmasına ve gözlem yapılmasına
ihtiyaç vardır. Araştırmacı, topluluğun değerlerini dikkate alarak davranmalı
ve bu bağlamda araştırmasını yapmalıdır. Kısacası topluluğun sizi kabul etmesi
için toplulukla empati kurmanız gerekmektedir.
Dijital çağın
gelişmesiyle Kozinets (2002) yaptığı çalışmalarında netnografik bir inceleme
yapılabilmesi için bir süreç tanımlamıştır. Bu süreci aşağıdaki gibi
sıralayabiliriz.
1)
Giriş
2)
Veri toplama ve inceleme
3)
Güvenilir yorumlama
4)
Araştırma etiği
5) Üye denetimi
Netnografik
Çalışmalar
Netnografik çalışmalar
şirketler için verileri veya toplulukları inceleyerek ortaya yararlı bilgiler
çıkarmaktadır. Değer yada amaç için internet ortamında buluşan topluluklara
“sanal gruplar” denilmektedir. Netnografik araştırmalara örnek olarak, Saygın ve
Ersoy (2020) araştırmalarında Facebook’ta gruplar kurarak grup üyelerinin satın
alma davranışlarını ve odaklarını incelemişlerdir. Grupların lider odaklı
olduğu yada tema odaklı olduğu 48 grubu inceleyerek ortaya çıkarılmıştır.
Üyelerin bu gruplarda güveni oluşturduğunda liderlerin satın aldırma gücü
olduğu da araştırmalar ışığında görülmektedir.
Aydın (2021) tarafından
yapılan bir diğer araştırmada ise sosyal medya platformlarından Instagram ve
YouTube uygulamalarında yapılan paylaşımlar tüketime nasıl yol açmaktadır? sorusundan
yola çıkarak netnografik bir araştırma yapmışlardır. Bu bağlamda elde edilen
verilerden tematik bir analiz çerçevesi oluşturulmuştur. Bu çerçevede
halihazırda paylaşım yapan dokuz adet içerik üreticisini incelenerek
tüketicileri nasıl etkileyebildiklerine odaklanılmış ve bunun için tematik analizin birimleri
oluşturulmuştur. Bu birimler
·
Kimlik/statü ve prestij kazanma
·
Takipçi: tüketerek var olma
·
Takipçi yorumları: bağımlı bilinç meselesi
·
Sanalda görünür olma-yeni bir kimlik
·
Ürünlerin sunumu ile bir yaşam tarzının
satılması
· Dil/gösterge/ anlam olarak ifade edilmektedir.
Havacılıkta
Netnografik Araştırmalar
Kuruluşlar instagram gibi
platformları toplumun algılarını etkilemek için kullanmaktadır. Smith, Kimbu ve
Cohen (2021) yaptıkları bir araştırmada toplumun algılarını etkileyen erkeklik
ve kadınlık imgeleriyle ilgili hegemonik (üstünlük) kavramları incelemiştir. Havacılık
sektörünün instagram kullanımında var olan normatif cinsiyetçi varsayımlarını
ortaya çıkarmak için feminist bir post-yapısalcı yaklaşımdan yararlanmıştır. Kozinets’in
sunduğu süreç içinde verileri doğrudan kopyalayarak paylaşımları gözlemlemişlerdir.
Daha sonra araştırmaların çevrimiçi platformda alan notu alarak elde ettiği
veriler ise gruba katılarak gözlemlerinden ortaya çıkarılan verilerden
oluşturulmuştur.
KLM, Emirates, Qantas ve
Virgin Atlantic havayollarının instagram postlarını inceleyerek cinsiyetçi bir
bakış açısı olup olmadıklarını araştırmıştır. Ortaya çıkan sonuç da ise
hosteslerin nesneleştirmeye dayalı görseller paylaştığını ortaya çıkartmıştır.
Havacılıkta hegemonik bir bakış açısının sunulmadığı araştırmalar ışında
görülmektedir. Havayolu organizasyon imajlarının çalışanları cinsiyete dayalı
şekillerde nasıl tasvir edebileceğini ortaya çıkaran bu makale, sürdürülebilir
kalkınma hedefi olan toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasına katkıda
bulunmaktadır.
Tüm bu bilgiler ışığında
sadece havacılık özelindeki gelişim değil tüm sektörlerin sosyal medyadan
netnografik bakış açısı ile elde ettiği veriler ile ortaya konan bilgilerin işletmelerin
atacağı yeni adımlarda yol gösterici ve yönlendirici olduğu görülmektedir.
KAYNAKÇA
1.
Örnek V. S. (1971) “ Etnoloji Sözlüğü” ,
Ankara Üniversitesi, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları: 200, syf. 80-84.
2.
Ingold, T. (2014) “That’s Enough About
Ethnography!”, HAU-Journal of Ethnographic Theory, 4 (1): 383-395. Available
online at https://www.haujournal.org/index.php/hau/article/view/hau4.1.021
3. Morgan M. (1990) “Bir Çift Yürek” Klan
Yayınları, 21.baskı https://tweet.monster/books/tr/M/Marlo%20Morgan%20%20Bir%20%C3%87ift%20Y%C3%BCrek.pdf
4.
Nakip M. Gökmen A. (2022) “ Netnografinin
Muhakemesi Ve Pazarlama Araştırmalarında Kullanımı” Mehmet Akif Ersoy
Üniversitesi, İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, ISSN: 2149-1658 Cilt:9 Sayı:3 s.2158-2179 Volume:9 Issue:3 p.2158-2179, https://dergipark.org.tr/tr/pub/makuiibf/issue/73543/1097390
5.
Belz, Frank Martin ve Baumbach, Wenke.
(2010). “Netnography as a Method of Lead User Identification. Creativity and
Innovation”. Management 19 (3): 304-313.
6.
Kozinets, Rober V. (2002). “The Field
Behind the Screen: Using Netnography for Marketing Research in Online Communities”.
Journal ol Marketing Research 39 (1): 61-72.
7.
Aydın, C.
(2021). Sosyal medya ve tüketim kültürü perspektifiyle Instagram ve YouTube
üzerine netnografik bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Ankara.
8.
Smith W.E.
Kimbu A.S. Cohen A.de J. & S. (2021) “ Gendered Instagram Representations
in The AviationIndustry”JournalofSustainableTourism, https://doi.org/10.1080/09669582.2021.1932933
9. Saygın, E., P., Ersoy Arca, N., F. (2020). Dijital Kabile Kültüründe Satın Alma Davranışını Etkileyen Grup Dinamiklerini Anlamaya Yönelik Netnografik Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 12 (1), 281-303.
Oyunlastırma.co (https://www.oyunlastirma.co/makale/gamfed-gonullulerimiz-yazdi-pazarlamanin-gizli-oyunu-netnografi-arastirmalari-ve-oyunlastirma/)
Yorum Gönder
Hiç yorum yok